ارتباط موثر و مهارت های مهم (قسمت هفتم)

ارتباط موثر و مهارت های مهم (قسمت هفتم)
فروردین ۲۹, ۱۴۰۳
5 بازدید

ارتباط موثر و مهارت های مهم (قسمت هفتم) ارتباط موثر   این مقاله در ادامه مطلب ارتباط موثر و مهارت های مهم (قسمت ششم) می باشد:   به روز رسانی آذر ماه ۱۴۰۰ بازدید ها: 31039 نوشته دکتر مازیار میر محقق و پژوهشگر #مازیارمیر TELL: 098718767 mazyarmir.com@gmail.com https://www.aparat.com/mazyarmir https://www.aparat.com/zabane_badan https://t.me/Iranian_leadership_school https://www.instagram.com/mazyare_mir https://www.instagram.com/mazyare.mir https://www.linkedin.com/in/mazyarmir اخبار به صورت بدی تیتر […]

ارتباط موثر و مهارت های مهم (قسمت هفتم)

ارتباط موثر

  این مقاله در ادامه مطلب ارتباط موثر و مهارت های مهم (قسمت ششم) می باشد:

 

\"\"

به روز رسانی آذر ماه ۱۴۰۰

بازدید ها: 31039

نوشته دکتر مازیار میر محقق و پژوهشگر

#مازیارمیر

TELL: 098718767

اخبار به صورت بدی تیتر می شود به همین دلیل است که ممکن است که منحرف کننده نیز باشند ! اما در باره ی یواش یواش پیشرفت کردن و سعود کردن چیزی گفته نمی شود .
بیل گلیتس

موضوع سخنرانی امروز ۲۷ دی ماه ۱۳۹۵ در وزارت ورزش و جوانان

مخالفت نمودن بصورت حرفه ای

اگر بتوانیم بپذیریم که دیگران مانند ما نیستند آن وقت می توانیم به شیوه مناسب با نظرات و عقاید آنها که به نظر ما صحیح نیستند مخالفت کنیم. به عبارت دیگر بدون بحث و جدل مخرب که غالبا همراه با بلند کردن صدا، داد و فریاد، خشم و غضب است می توانیم به نتیجه مناسب دست یابیم. یکی از مناسبترین شیوه ها برای مخالفت کردن با نظرات و عقاید دیگران روش خلع سلاح است. در این روش، فرد در سخنان طرف مقابل حقیقتی را پیدا می کند، حتی اگر با مجموعه سخنان او موافق نیست. و سپس در مقام موافقت و تایید آن حرف می زند. این روش بر طرف مقابل تاثیر آرام بخش عجیبی می گذارد.ممکن است روش خلع سلاح را نپذیرد ولی جدل، بی فایده و همیشه بی سرانجام است. با این شیوه در واقع شما پیروز از بحث خارج می شوید و طرف مقابل نیز احساس پیروزی می کند و با آمادگی بیشتری به حرفهای شما گوش می دهد.
مثال: همکلاسی شما می گوید: اصلا حرفهای تو را قبول ندارم! پاسخ شما: بله حق با توست، ما همیشه نباید دربست و به صورت صد درصد حرفهای دیگران را نپذیریم. باید به خاطر داشت که لحن پاسخ شما نیز مهم است. اگر پاسخ تحقیرآمیز باشد این روش اثر مطلوب را نخواهد داشت.
گام ششم: خودشناسی و افزایش آگاهی
شناسایی دنیای ذهنی دیگران، همدلی و همدردی کردن با آنها و یا به نتیجه رسیدن بحثهای ما با دیگران نیازمند خودشناسی و تلاشی برای افزایش اطلاعات وو آگاهیهای خود جهت شناسایی دیگران و محیط زندگی است. آگاهی از نقاط قوت و ضعف، ترسها، امیال،آرزوها و نیازهای خود و پذیرش صادقانه آنها، کمک می کند ویژگیها و وخصوصیات دیگران را واقع بینانه تر ببینیم و آنها را بپذیریم.
در خودشناسی پاسخ دادن به سؤالاتی نظیر پرسشهای زیرکمک کننده است:
-دوست دارم دوستان و افرادی که با آنها ارتباط نزدیک دارم چه ویژگیهایی داشته باشند؟
-آیا می توانم رابطه صمیمانه و بدون قید و شرط را با دیگران برقرار نمایم؟
-از درگیر شدن در یک رابطه دوستانه چقدر لذت می برم؟
-میزان تعهد من در ارتباطات اجتماعی چقدر است؟
-در مواقع ضروری چقدر می توانم به دوستانم کمک کنم؟
-آیا در دوستی و ارتباط با دیگران پیش قدم می شوم؟
-زمانی که مساله یا مشکلی در ارتباط با دیگران پیدا می کنم چگونه عمل می کنم؟
-آیا انتظارات من از دیگران واقع بینانه است؟
باید به خاطر داشت خودشناسی و افزایش آگاهی مستلزم صرف وقت، صبوری و تلاش در جهت تغییر ویژگیهای منفی خود است. علاوه بر عوامل فوق کمک گرفتن از افراد متخصص نظیر روانشناسان و مشاوران نیز ضروری است.

\"\"

دکتر مازیار میر مشاور و تحلیلگر

مقالات مرتبط:

ارتباط موثر و مهارت های مهم (قسمت ششم)

ارتباط موثر و مهارت های مهم (قسمت پنجم)

ارتباط موثر و مهارت های مهم (قسمت چهارم)

ارتباط موثر و مهارت های مهم (قسمت سوم)

ارتباط موثر و مهارت های مهم (قسمت دوم)

ارتباط موثر و مهارت های مهم (قسمت اول)

مطالعات بیشتر:

مذاکره

زبان بدن

اصول و فنون مذاکره

Visits: 4

برچسب‌ها:, , , , , , , , , ,